Not logged in
PANGAEA.
Data Publisher for Earth & Environmental Science

Biesenbender, Kristin; Mayr, Philipp; Peters, Isabella (2023): Open Access, Preprints and Research Impact (OASE): Transcripts from Focus Group Interviews [dataset]. Qualiservice, PANGAEA, https://doi.org/10.1594/PANGAEA.960919

Always quote citation above when using data! You can download the citation in several formats below.

RIS CitationBibTeX Citation

Abstract:
EN: The dataset with 3 focus group interviews presented here was collected within the framework of the project "Open Access Effects – The influence of structural and author-specific factors on the impact of open access publications from various disciplines" (OASE). The aim of the project was to describe the transformation process from traditional to open access publishing with a bibliometric approach and to analyse existing (if applicable future) publishing strategies and conflicts in the context of open access. The overarching research question of the project was: What is the genuine open access effect and to what extent does it take place in different constellations? Related qualitative research data is a collection of three focus group interviews conducted online with researchers from 8 different disciplines and 14 different countries around the world. Interviewees were recruited from participants in a previous survey (Fraser, Mayr & Peters, 2021) and from registrations for a workshop held the day before the focus group interviews. Mixed sampling approach (convenience and theoretical sampling) to contrast views from researchers of different career status, discipline and resident country.
DE: Der aus 3 Fokusgruppen-Interviews bestehende Datensatz wurde im Rahmen des Projekts "Open Access Effects – The influence of structural and author-specific factors on the impact of open access publications from various disciplines" (OASE) erhoben. Ziel dieses Projekts war es, den Transformationsprozess vom traditionellen zum Open Access (OA)-Publizieren bibliometrisch zu beschreiben und bestehende (ggf. künftige) Publikationsstrategien und -konflikte im Zusammenhang mit OA zu analysieren. Die Ergebnisse des quantitativ ausgerichteten Projekts wurden im Rahmen von Fokusgruppen-Interviews aufgegriffen und diskutiert. Ziel der im Dezember 2020 durchgeführten Interviews war es, mehr über die Erfahrungen von Forschenden mit der Veröffentlichung von Preprints und Journal-Artikeln im Open Access zu erfahren. Hierzu wurden qualitative Forschungsdaten aus drei Fokusgruppen-Interviews verwendet, die online mit Wissenschaftler:innen aus 8 unterschiedlichen Fachdisziplinen und 14 Ländern weltweit durchgeführt wurden. Die Interviewten wurden aus Teilnehmenden einer vorherigen Umfrage (Fraser, Mayr & Peters, 2021) und aus einem Workshop am Tag vor den Fokusgruppen-Interviews gewonnen. Kombiniertes willkürliches und theoretisches Sampling zur Kontrastierung von Einstellungen der Befragten im Hinblick auf Karrierestatus, Disziplin und Wohnort.
Related to:
Biesenbender, Kristin; Smirnova, Nina; Mayr, Philipp; Peters, Isabella (2023): The Emergence of Preprints in the 'Scientific Periphery': Does it Make a Difference? arXiv, https://doi.org/10.48550/arXiv.2308.04186
Fraser, Nick; Mayr, Philipp; Peters, Isabella (2021): nicholasmfraser/biorxiv_survey: 1.0.0. Zenodo, https://doi.org/10.5281/ZENODO.5255880 (quantitative data)
Study report:
Biesenbender, Kristin; Mayr, Philipp; Peters, Isabella (2023): Study report: "Open Access Effects" (OASE) - The influence of structural and author-specific factors on the impact of open access publications from various disciplines. Bremen: FDZ Qualiservice, 15, https://doi.org/10.26092/elib/2335
References:
Brierley, Liam; Nanni, Federico; Polka, Jessica K; Dey, Gautam; Pálfy, Máté; Fraser, Nick; Coates, Jonathon Alexis (2022): Tracking changes between preprint posting and journal publication during a pandemic. PLoS Biology, 20 (2), e3001285, https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3001285
Fraser, Nick; Mayr, Philipp; Peters, Isabella (2022): Motivations, concerns and selection biases when posting preprints: A survey of bioRxiv authors. PLoS ONE, 17 (11), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0274441
Fraser, Nick; Momeni, Fakhri; Mayr, Philipp; Peters, Isabella (2020): The relationship between bioRxiv preprints, citations and altmetrics. Quantitative Science Studies, 1 (2), 618–638, https://doi.org/10.1162/qss_a_00043
Funding:
Bundesministerium für Bildung und Forschung, Bonn (BMBF), grant/award no. 01PU17005A
Bundesministerium für Bildung und Forschung, Bonn (BMBF), grant/award no. 01PU17005B
Coverage:
Date/Time Start: 2020-12-01T00:00:00 * Date/Time End: 2020-12-15T00:00:00
Event(s):
OASE_FGD * Date/Time Start: 2020-12-01T00:00:00 * Date/Time End: 2020-12-15T00:00:00 * Event type: DataCollection * Instrument: Guidelines.Flex.Narrative * Methodology: DE: Fokusgruppen-Interviews; EN: Focus Group Interviews * Mode of collection: WebBased * Sampling procedure: DE: Die Befragten rekrutierten sich aus Teilnehmer:innen einer früheren Umfrage (Fraser, Mayr & Peters, 2021) und aus Anmeldungen für einen Workshop, der am Tag vor den Fokusgruppen-Interviews stattfand. Kombiniertes willkürliches und theoretisches Sampling zur Kontrastierung von Einstellungen der Befragten im Hinblick auf Karrierestatus, Disziplin und Wohnort. EN: Interviewees were recruited from participants in a previous survey (Fraser, Mayr & Peters, 2021) and from registrations for a workshop held the day before the focus group interviews. Mixed sampling approach (convenience and theoretical sampling) to contrast views from researchers of different career status, discipline and country of living. * Campaign: OASE (Open Access, Preprints and Research Impact) * Method/Device: Interview. Fokusgruppeninterview (Fokusgruppeninterview) * Comment: DE: Die Fokusgruppeninterviews wurden online über die Videokonferenzsoftware Zoom durchgeführt. EN: The focus group interviews were conducted online using Zoom video conferencing software. Transcription method: Standardorthographie
Domain attribute(s):
Analysis unit: Group * Statement: Upon request by Qualiservice * Study class: SecondaryUse.Research&Teaching * Sub-universe: EN: Among the participants were PhD students (3), postdoctoral researchers (6) and professors (13). Nine participants had a natural science background and 13 had a social science background. They were located in 14 different countries. Following a mixed sampling procedure, two groups were formed in which career status, field of study and country of residence were contrasted, and one group in which senior researchers were predominantly represented in terms of career status. DE: Unter den Teilnehmern waren 3 Doktorand:innen, 6 Post-Docs und 13 Professor:innen. Neun Teilnehmer:innen hatten einen naturwissenschaftlichen Hintergrund und 13 einen sozialwissenschaftlichen Hintergrund. Sie kamen aus 14 verschiedenen Ländern. Im Stichprobenverfahren wurden zwei Gruppen gebildet, in denen Karrierestatus, Fachgebiet und Wohnsitzland kontrastiert wurden, und eine Gruppe, in der überwiegend Forschende mit einem höheren Karrierestatus vertreten waren. * Title language: en * URI: unihb.eu
Parameter(s):
#NameShort NameUnitPrincipal InvestigatorMethod/DeviceComment
1Data IDData IDQualiservice Curators Team
2File nameFile nameQualiservice Curators Team
3General data formatData formatQualiservice Curators Team
4LanguageLanguageBiesenbender, KristinSprache
5Data collection dateDC dateBiesenbender, Kristin
6Data collection methodologyDC MethodBiesenbender, KristinErhebungsmethode
7Number of participantsParticipants No#Biesenbender, Kristin
8Provenance/sourceSourceBiesenbender, KristinSampling
9Event durationEvent durationBiesenbender, KristinDauer
10Case identificationCase IDBiesenbender, KristinFallnr.
11Gender, social sciencesGenderBiesenbender, Kristin
12NationalityNationBiesenbender, KristinNationalität
13Field of work or activityWork fieldBiesenbender, KristinFachdisziplin
14Vocational training qualificationTraining gradBiesenbender, KristinAkadem.Grad
License:
Size:
308 data points

Download Data (login required)

Download dataset as tab-delimited text — use the following character encoding:

View dataset as HTML